Ale spousta rodičů vše dělá za své děti. Z úst těchto rodičů často slyšíme: „Nemůžeš krájet, řízneš se!“ „Já jdu uklízet, ty si jdi raději hrát.“ „Ne, na to jsi ještě malý!“ Těmito a jinými větami zabraňujeme dětem rozvíjet dovednosti důležité pro každodenní život, brzdíme jejich samostatnost a v posledku i chuť a vůli učit se novým věcem. Vysíláme jim signál, že spousta běžných činností je nebezpečných, že jsou nešikovné (řízneš se!), že pomoc v domácnosti je otrava (jdi si raději hrát), a že užitečnou práci dělají jen dospělí a děti nejsou potřebné (na to jsi malý).
Není se co divit, že až povyrostou, nebudou chtít pomáhat, nebudou si věřit a nebudou toho mnoho umět. Zkrátka nebudou samostatné a nebudou se cítit potřebné, což negativně ovlivní jejich sebehodnocení i roli v rodině.
Níže nabízíme jednoduchý orientační přehled toho, jaké činnosti každodenního života dítě zvládá v různém věku. Samozřejmě, každé dítě je jiné a je třeba respektovat jeho individuální vývoj. Co jedno dítě zvládá ve dvou a půl letech, jiné si osvojí ve čtyřech. To je normální a v pořádku. Zpravidla ale platí, že jakmile se dítě začne o nějakou aktivitu zajímat, tak ji (nejprve s dohledem a dopomocí) i zvládne. Řiďte se svým úsudkem a úsudkem dítěte, který vám sděluje – vždyť proto se učilo mluvit: aby dosáhlo autonomie a mohlo se jí dožadovat ve stále větší a větší míře.
A jaké jsou Vaše zkušenosti s dětmi? Co a v jakém věku dokážou, čím Vás překvapily? Jakékoli postřehy můžete psát do diskuse.
2 – 3 roku
Dítě rozvíjí své pohybové a řečové dovednosti. Uvědomuje si již sebe sama, dokáže se orientovat v prostoru. Potřebuje neustálou činnost, neaktivita jej frustruje. Typické jsou i výbuchy vzteku.
- Pomůže s úklidem hraček
- S drobnou dopomocí se oblékne
- Samo se nají, nejprve lžičkou, zakrátko i vidličkou
- Omyje talířek po jídle
- Pomůže s prostíráním stolu
- S pomocí a kontrolou si vyčistí zuby a umyje obličej
- Vybere si ze dvou možností
- Dokáže plánovat, rozvrhovat a řídit vlastní hru
- Umí pozdravit, poděkovat, poprosit
4 – 5 let
Předškolák je velice aktivní a touží vyzkoušet si v praxi vše, co se naučil. Preferuje hru nápodobou – proto chce zkoušet vše, co vidí u rodičů, sourozenců. Má velice živou představivost, která mnohdy zkreslí jeho vnímání reality a vzpomínky – nám se pak může zdát, že lže. Začíná regulovat své chování a přizpůsobovat je sociální situaci, dokáže si být vědomé svých povinností.
- Zná celé své jméno a adresu
- Utře prach tam, kam dosáhne a sklidí po jídle ze stolu
- Nakrmí domácí mazlíčky
- Dokáže si koupit jednu věc
- Chápe, jak fungují a jak se užívají peníze
- Bez pomoci si vyčistí zuby, umyje obličej a učeše vlasy
- Dokáže samostatně navštívit toaletu
- Roztřídí si špinavé prádlo
- Poskládá své oblečení
- Samo si vybere, co si vezme na sebe
- Samo přichází s (již reálnými) nápady, co by chtělo dělat samo či se zbytkem rodiny
- Dokáže se omluvit a vyhodnotit, kdy je slůvko „promiň“ na místě
- Dokáže jíst příborem a pomůže s prostřením stolu
6 – 7 let
Sebehodnocení dítěte je stále závislé na tom, jak jej hodnotí okolí. Nekriticky uznává autoritu rodičů a učitelů. Zvyšuje se jeho touha po aktivitě a zapojení se do chodu rodiny. Myšlení dítěte je stále konkrétní, není schopné abstrakce. Pomalu však mizí egocentrismus – uvědomuje si, že není středobodem světa. Má dobře vyvinutou hrubou motoriku, jemná motorika se vyvíjí velice rychle.
- Pomůže s vařením – krájet (bezpečně používá ostrý nůž), míchat, šlehat…
- Samo zvládne prostřít stůl a připravit jednoduché jídlo, třeba sendvič, míchaná vajíčka, obložené chleby, uvaří čaj aj.
- Umyje nádobí, narovná je do myčky a po umytí uklidí
- Zvládá bezpečně používat domácí úklidové prostředky
- Je samostatné při hygieně, koupání, ostříhá si nehty (s výjimkou dominantní ruky, tj. pravák si neostříhá nehty na pravé ruce), poklidí koupelnu po použití
- Vyčistí si boty
- Ustele si
- Samo vynese koš, třídí odpad
- Dokáže rozhodnout, co by jej mohlo bavit a co chce dělat
- Zapojí se do tvorby nákupního seznamu
- Pomůže na zahradě
- Samostatně vyřeší drobný problém (např. ztracený penál)
- Samo si připraví tašku do školy
- Dokáže hospodařit s kapesným
- Zvládá komunikovat s dospělými, bez problémů rozlišuje, kdy je vhodné vykat a tykat
- Dokáže plánovat, organizovat a koordinovat svůj čas v kratším časovém období (např. na 1 odpoledne)
- Jezdí na kole a je schopné rychle si osvojit techniku a pravidla dalších sportů
8 – 9 let
Objevují se první známky zpochybňování autorit, přesto je dítě závislé na hodnocení druhých.Motorické dovednosti jsou dobře rozvinuté, dítě zvládne i náročnější a přesnější činnosti.
- Je schopné převzít zodpovědnost za své osobní věci
- Složí a uklidí si oblečení
- Dokáže si přišít knoflík, poutko apod.
- Postará se o své venkovní sportovní potřeby (napumpuje kolo, očistí kolečkové brusle aj.)
- Veškerou osobní hygienu zvládá bez kontroly dospělého
- Pořádně zamete a poklidí
- Přečte recept a zvládne podle něj přichystat jednoduché jídlo
- Dokáže nakupovat, platit a zkontrolovat peníze
- Převezme a zapíše vzkaz
- Zvládne chodit samo do školy, pokud do ní není cesta příliš komplikovaná
- Rozhodne si, jaký kroužek chce navštěvovat, v diskusi s rodičem posoudí reálnost svých přání
10 – 13 let
S nástupem puberty dítě nevnímá sebe sama pouze tak, jak ho hodnotí ostatní (zejména dospělí). Nepřejímá hodnoty a normy od autorit, ale vytváří si své. Uvědoměle touží po samostatnosti, ale i po uznání od vrstevníků. Rozvíjí se logické myšlení a postupně i myšlení abstraktní.
- Zvládne zůstat delší dobu doma samo
- Zvládne chodit samo do školy
- Hlídá si plnění domácích úkolů a termíny zkoušení
- Samostatně nakoupí a vybere, co je třeba pořídit
- Správně použije pračku, myčku, sušičku, troubu
- Samo připraví oběd či večeři, včetně rozhodnutí co vařit a zajištění surovin
- Zorientuje se na štítkách na oblečení
- Vyžehlí
- Pomůže s domácím kutěním (šroubováním, pilováním aj.)
- Plně ohlídá mladší sourozence
14 – 18 let
Dítě již dokáže většinu běžných činností, je schopné abstraktního myšlení a plně samostatného fungování. Plně dokáže posoudit důsledky svých činů. Adolescent hledá svou vlastní identitu, normy, vymezuje se vůči autoritám.
- Samo si najde první brigádu (a zodpovědně na ní chodí)
- Uvaří plnohodnotné jídlo, zvažuje i to, zda se jedná o zdravý pokrm
- Zná léčiva v domácnosti, dokáže se vyznat v příbalových letácích
- Zvládne prakticky všechny domácí práce
- Samostatně si plánuje volný čas, čas pro studium
- Dokáže zvážit a vyhodnotit důsledky svých rozhodnutí
- Samostatně komunikuje s úřadem (vyřízení osobních průkazů apod.)
- Dokáže si spravovat vlastní finance, dlouhodobě plánovat výdaje, spořit, spravuje svůj účet u banky (většinou studentský, který mu musí sjednat zákonný zástupce)
- Dokáže si zorganizovat a jet samo na výlety i dovolené bez dohledu dospělého
- Naplánuje a zorganizuje výlet pro celou rodinu, a to i do neznámé turisticky náročné země a je na cestě rovnocenným partnerem rodičům
Adéla Zelenda Kupcová, Scio