Reklama
 
Blog | Scio

Ukažte dětem myšlenkové mapy. Pomohou jim nejen s učením

Anna začala chodit do páté třídy. Po společné poradě s rodiči se rozhodla, že zkusí přijímací zkoušky na víceleté gymnázium. Díky tomu jí přibylo hodně učení. Kromě školních povinností se začala připravovat na testy z češtiny a matematiky. Do toho chodila na několik kroužků. Najednou toho bylo moc a Anně se začalo všechno plést dohromady. Pokud už si něco zapamatovala, měla problémy si to znovu vybavit. Rodiče začali pátrat po nějakém nástroji, který by jí pomohl, a rozhodli se zkusit používat myšlenkové mapy.

Myšlenkové mapy jsou zajímavou metodou, která pomáhá třídit poznatky, zapamatovat si je a později si je opět vyvolat. Může sloužit k zapisování poznámek přehledným a snadno vybavitelným způsobem. Díky tomu se pak učení a opakování naučené látky stává mnohem zábavnější a zajímavější. Naučí-li se dítě během školních let tuto metodu, bude v budoucnu dobře sloužit jako nástroj k hledání nových nápadů nebo plánování projektů, ať už pracovních či soukromých.

Pokud si chcete zkusit myšlenkovou mapu vytvořit, vezměte si bílý papír a položte jej naležato. Určitě je lepší, vzít si k tvorbě myšlenkové mapy pastelky nebo fixy. Barvy aktivují mozek a je díky nim možné odlišit různé úrovně, chceme-li mít myšlenkovou mapu strukturovanou. Pastelky a fixy vám také umožní doplnit mapu drobnými obrázky, jež usnadňují zapamatování pojmů. Když jste připraveni, doprostřed papíru napište ústřední pojem např. Přemyslovci; státy Evropské unie nebo dovolená. K základnímu pojmu pak připojujte pomocí vláken další klíčová slova, která na něj logicky navazují. Od nich pak můžete vést další vlákna a mapu libovolně větvit. Podporujete tak přirozenou vlastnost mozku, který přemýšlí na principu vztahů a asociací. Ty vlastně do mapy zanášíte. Jednotlivá spojovací vlákna se doporučuje malovat klikaté, ale každému může vyhovovat něco jiného. Popsaným postupem tak vznikne přehled všeho důležitého k ústřednímu tématu.

Anně myšlenkové mapy pomohly. Vytvořila si díky nim systém ve svých znalostech. Začala je se souhlasem paní učitelky dokonce používat k psaní zápisků ve vlastivědě přímo ve škole. Pro rodiče pak bylo překvapením, když po úspěšně absolvovaných přijímacích testech naplánovala Anna pomocí myšlenkové mapy celé svoje prázdniny. Práce s myšlenkovou mapou Anně velmi pomohla a dnes už si svoje učení bez nich nedokáže představit.

Reklama